Muhasebe ve Vergi Uygulamaları -MEDEK

Misyonumuz

Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Programı’nın misyonu; muhasebe ve vergi alanında güncel bilgiye ve uygulama becerilerine sahip, analitik düşünebilen, çözüm odaklı, etik değerleri benimsemiş, iletişim ve dijital yeterlilikleri güçlü bireyler yetiştirmektir. Program, öğrencilere mesleki bilgi ve becerilerin yanı sıra, yaşam boyu öğrenme alışkanlığı kazandırmayı ve onları kamu ile özel sektörün ihtiyaç duyduğu nitelikli insan kaynağı olarak yetiştirmeyi amaçlar. 
 

Vizyonumuz

Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Programı, muhasebe ve vergi uygulamaları alanında etik ve akademik değerleri önceleyen, yenilikçi ve uygulamaya dönük eğitim anlayışıyla öne çıkan, yerel ve ulusal düzeyde güçlü bir itibara sahip olan ve mezunlarıyla uluslararası ölçekte rekabet edebilen bir program olmayı hedeflemektedir. Program, kalite odaklı yaklaşımı, paydaş iş birlikleri ve mezun yeterlilikleri ile mesleki eğitimde örnek gösterilen bir yapıya ulaşmayı vizyon edinmiştir.

PROGRAM EĞİTİM AMAÇLARI (PEA)

Muhasebe ve Vergi Uygulamaları programının amaçları şu şekildedir:

Amaç 1:

Alanına özgü temel bilgi ve becerileri kullanarak muhasebe ve vergi uygulamalarını yasal düzenlemelere ve güncel mevzuata uygun şekilde yerine getirir.

Amaç 2:

Mesleki etik ilkelere uygun hareket eder, toplumsal sorumluluk bilinciyle çalışır, çevre ve kalite konularına duyarlılık gösterir ve ekip içinde etkin rol alır.

Amaç 3:

Karşılaştığı mesleki veya alan dışı sorunlara çözüm üretir; muhasebe uygulamalarında analitik düşünme, karar verme ve problem çözme becerilerini kullanır.

Amaç 4:

Muhasebe alanındaki gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinciyle kendini sürekli geliştirir ve mesleki hedefleri doğrultusunda kariyerine yön verir.

Amaç 5:

Muhasebe bilgilerini açık, anlaşılır ve uygun biçimde sözlü, yazılı ve dijital ortamda ifade eder; temel düzeyde yabancı dil bilgisiyle mesleki gelişimini destekleyebilir.

 
  1. Muhasebe ve denetim mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
  2. İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
  3. Muhasebe mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
  4. Muhasebe mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, yapay zeka, animasyon vb.) etkin kullanır.
  5. Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.
  6. Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder.
  7. Muhasebe alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  8. Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
  9. Muhasebe alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
  10. Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder, sözlü olarak kendini ifade edebilir, özgeçmiş hazırlayabilir ve meslektaşları ile yazılı iletişim kurar.
  11. Muhasebe ve vergi hizmetlerini yerine getirmede mesleki ilkelere, yasal mevzuata hakimdir ve denetim ve muhasebe standartlarının genel çerçevesi hakkında bilgi sahibidir.
  12. Finansal tabloları düzenler ve analiz eder.
  13. Muhasebe ve vergi bilgilerini ekonomi, sosyoloji, hukuk gibi disiplinlerle ilişkilendirir.
  14. Ticari bilgi, belge, defter ve bildirimler ile bunların elektronik ortamdaki uygulamaları konusundaki usul ve esasları açıklar.
 

OLUMLU

OLUMSUZ

İÇSEL

Güçlü Yanlarımız

Zayıf Yanlarımız

  • 1978’den bu yana mezun veren köklü bir bölüm olması
  • Kamu ve özel sektörde geniş iş alanı
  • Deneyimli akademik kadro
  • Uygulamalı eğitim ve 20 iş günü zorunlu staj
  • Geniş mezun ağına sahip olması
  • Muhasebe uygulamalarına yer verilmesi
  •  Mesleki yabancı dil derslerinin sınırlı düzeyde verilmesi
  • Uluslararası değişim programlarına düşük katılım
  • Mezun izleme sisteminin sistematik olmaması
  • Programın sektörde tanıtımının sınırlı olması
  • Bazı teknik donanımların güncellenmeye ihtiyaç duyması

DIŞSAL

Fırsatlarımız

Tehditlerimiz

  • Dijital dönüşüm ile birlikte muhasebe alanına olan talebin artması
  • Vergi mevzuatındaki değişikliklerle güncel bilgiye duyulan ihtiyacın artması
  • E-devlet uygulamalarının yaygınlaşması ile dijital muhasebe uzmanlarına ihtiyaç duyulması
  • DGS ile lisans eğitimine geçiş imkânı
  • Sektörde benzer program sayısının artmasıyla rekabetin yükselmesi
  • Teknolojik gelişmelere uyum sağlayacak hızlı müfredat güncellemelerinin zor olması
  • Bazı sektörlerde önlisans mezunlarının yerine lise mezunlarının tercih edilmesi
  • Ekonomik koşullar nedeniyle mezun istihdamında daralma yaşanması
  • Kayıt dışı sektörlerde yasal uygulamalarda mezunların zorlanması

MUHASEBE VE VERGİ BÖLÜMÜ KALİTE KOMİSYONU
Sıra NoAdı SoyadıGörevi
1Dr. Öğr. Üyesi TEVHİT KAHRAMANBaşkan
2Doç. Dr. TOLGA ALA(Bölüm Başkanı)Üye
3Dr. Öğr. Üyesi ENVER SÜMERÜye
4Öğr. Gör. KÜBRA PAMUKÇUOĞLUÜye
MUHASEBE VE VERGİ BÖLÜMÜ DANIŞMA KURULU
Sıra NoAdı Soyadı, Kurumu/Paydaş TürüGörevi
1 Doç. Dr. TOLGA ALA(Bölüm Başkanı)Başkan
2Dr. Öğr. Üyesi TEVHİT KAHRAMANBaşkan Yardımcısı
3 Öğr. Gör. KÜBRA PAMUKÇUOĞLUİç Paydaş/Üye
4SMMM Orhan ÇİÇEK(Mezun Öğrenci)Dış Paydaş /Üye
4SMMM Ahmet UÇARDış Paydaş /Üye
4SMMM Yavuz ŞENOCAKDış Paydaş /Üye

MUHASEBE VE VERGİ UYGULAMALARI PROGRAMI

PAYDAŞ ANALİZİ

Paydaşların Belirlenmesi

Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Programı olarak, eğitim-öğretim faaliyetlerimizin tüm aşamalarında doğrudan veya dolaylı etkiye sahip olan iç ve dış paydaşlarımız sistematik biçimde belirlenmiştir. Paydaş belirleme sürecinde aşağıdaki sorular esas alınmıştır:

  • Faaliyetlerin yürütülmesi için kimlerle iş birliği yapılmalıdır?
  • Faaliyetlerin yürütülmesi kimin çıkarlarını etkiler?
  • Faaliyetler sonucunda kim(ler) bilgilendirilmelidir?
  • Sürekli iyileştirme süreçlerinde kimlerin katkısı alınmalıdır?

Kullanılan Yöntem

Paydaşlar; “İç Paydaşlar” (yönetim, personel, öğrenciler vb.) ve “Dış Paydaşlar” (mezunlar, sektör temsilcileri, kamu kurumları vb.) olmak üzere iki temel gruba ayrılmıştır. Etki ve önem derecelendirmeleri 1–5 arasında Likert ölçekle yapılmış, ardından Etki × Önem = Skor formülü kullanılarak öncelik düzeyleri belirlenmiştir.

Tablo 1. Paydaş Etki/Önem Matrisi

ETKİ/ÖNEMZAYIFGÜÇLÜ
ÖNEMSİZİzleBilgilendir
ÖNEMLİÇıkarlarını Gözet, Dahil EtBirlikte Çalış

Muhasebe ve Vergi Uygulamları Programı Paydaş Analizi Tablosu

SıraPaydaşPaydaş TürüEtkiÖnemSkorÖncelikÖncelik Türü
1Rektörlükİç Paydaş55251. DereceBirlikte Çalış
2MYO Yönetimiİç Paydaş55251. DereceBirlikte Çalış
3Öğrencilerİç Paydaş55251. DereceBirlikte Çalış
4Akademik Personelİç Paydaş55251. DereceBirlikte Çalış
5İdari Personelİç Paydaş54201. DereceBirlikte Çalış
6MezunlarDış Paydaş54201. DereceBirlikte Çalış
7MEB ve YÖKDış Paydaş54201. DereceBirlikte Çalış
8Staj Kurumları Dış Paydaş55251. DereceBirlikte Çalış
9İşveren Temsilcileri / Sektör Danışma KuruluDış Paydaş44162. DereceÇıkarlarını Gözet, Dahil Et
10Yerel YönetimlerDış Paydaş43123. DereceBilgilendir
11Basın-Yayın KuruluşlarıDış Paydaş3394. Dereceİzle
12Sivil Toplum KuruluşlarıDış Paydaş3394. Dereceİzle
13TÜBİTAK / TUBADış Paydaş2244. Dereceİzle

Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Programı olarak yürüttüğümüz paydaş analizi sonucunda, programın başarısını doğrudan etkileyen iç ve dış paydaşların büyük çoğunluğunun 1. derece öncelikli olduğu tespit edilmiştir. Özellikle Rektörlük, MYO Yönetimi, öğrenciler, akademik personel ve mezunlar gibi aktörlerle iş birliği düzeyinin “Birlikte Çalış” stratejisiyle sürdürülmesi gerektiği belirlenmiştir.

Bu paydaşlar ile olan ilişkilerimiz, müfredat geliştirme, kalite güvencesi, staj koordinasyonu, mezun izleme, sektörel güncelleme ve dış paydaş danışma kurulu faaliyetleri gibi temel süreçlere doğrudan entegre edilmiştir. Bu sayede paydaşların program çıktıları üzerindeki etkileri izlenebilmekte ve geri bildirimleri sürekli iyileştirme mekanizmasına dahil edilmektedir.

2. ve 3. derece öncelikli paydaşlar (örneğin işveren temsilcileri, yerel yönetimler) ile olan ilişkiler ise belirli periyotlarla bilgilendirme, anket ve iş birliği protokolleri üzerinden sürdürülmektedir. Bu grupların da ilerleyen süreçlerde daha aktif paydaşlar haline gelmesi için stratejik katılım modelleri geliştirilmektedir.

4. derece öncelikli paydaşlar ise (örneğin vakıflar, basın, TÜBİTAK gibi kuruluşlar) şu aşamada daha çok izleme düzeyinde değerlendirilmektedir. Ancak ilerleyen dönemlerde proje, tanıtım ve sosyal katkı faaliyetlerinde bu paydaşlarla etkileşimin artırılması planlanmaktadır.

Bu sistematik analiz, paydaşlarımızla kurulan ilişkinin yalnızca biçimsel değil; aynı zamanda fonksiyonel, sürdürülebilir ve kalite odaklı bir zemine oturmasını sağlamaktadır. Elde edilen bulgular, MEDEK’in kalite güvence döngüsü çerçevesinde yürütülen tüm eğitim ve iyileştirme faaliyetlerinde rehberlik etmektedir.

Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Öğrenci Memnuniyet Anketi word
Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Danışman Değerlendirme Anketi word
Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Öğrenci Staj Memnuniyet Anketi word
Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Mezun İzleme Formu word